Verwarming

  ProSa  /  Teksten


Verwarming

Het stinkt plots naar aardgas in mijn keukentje.
 Nog voor elf uur ’s avonds komt SOS Snelservice kijken, na een belletje naar het alarmnummer van de woningstichting. Een speciaal metertje ontdekt een klein lek in de geiser.
 De SOS-monteur knipt de draad van de thermostaat door, zaagt de gasleiding door, dopt hem af.
 De volgende dag komt de loodgieter van de woningstichting langs. Hij begrijpt niet waarom de SOS-monteur deed wat hij deed, de geiser kon misschien gerepareerd worden. Hij vervangt de geiser en maakt de leiding. Daarna meet hij de druk op de leidingen, met de kachels erbij.
 Eén kachel blijkt er meer dan toegestaan te lekken. We ruiken het niet omdat het gas de schoorsteen in verdwijnt. De loodgieter ontkoppelt hem, ik moet een formulier ondertekenen waarin ik beloof hem niet meer aan te sluiten.
 De volgende dag wordt ik gebeld door de robottelefoon klanttevredenheidsonderzoek van de woningstichting die twee minuutjes van mijn aandacht vraagt. Ik beantwoord de eerste vraag met het intoetsen van een twee. Als antwoord op vraag twee gooi ik snel de hoorn op de haak.

Verwarring 1

Ik leg uit dat de wel twintig jaar oude geiser al vaak gerepareerd is en dat het model wettelijk niet meer is toegestaan, maar dat de woningstichting het zo laat. Het stonk ineens naar gas in de keuken.
 De geiser lekt stelt de monteur van SOS Snelservice vast. Hij knipt een draad door en zaagt de gastoevoerbuis door.
 De loodgieter van de woningstichting, de volgende dag, moppert, de geiser was misschien nog wel te repareren.

Verwarring 2

Nadat de SOS Snelservice mijn geiser onklaar maakte om elf uur ’s avonds, vanwege ‘levensgevaar’, kreeg ik de volgende ochtend bezoek van een monteur van de woningstichting. Die vond dat de SOS-monteur te rigoureus handelde, ik had tegenover de SOS monteur dingen gesuggereerd die maar deels klopten. Ik probeerde het weer goed te maken met excuses. De stokoude geiser werd door een minder oude vervangen. De woningstichting stelde vervolgens met een meetinstrumentje vast dat de kachel in de woonkamer behoorlijk gas lekt. Hij werd afgekeurd en ontkoppeld. Binnen twee weken moest hij zijn vervangen, de stichting kwam dat controleren, ik mocht een formulier ondertekenen.
 Een dag later belde de robottelefoon klanttevredenheid van de woonstichting met vragen over SOS Snelservice. Ik gooide snel de hoorn weer op de haak. Thanks. But no thanks.

Verwarring 3

Het rook ineens naar gas in de keuken, afkomstig van de geiser. Om elf uur ’s avonds was de SOS Snelservice-monteur er, die we vertelden dat de geiser volgens de wet niet meer toegestaan is, dat weten we van de loodgieter, die jaarlijks het ‘vooroorlogse’ apparaat controleert. Maar ook tussendoor moet hij weleens gerepareerd worden.
 De SOS-man mat de gasdruk in de leidingen en constateerde een geringe lekkage. ‘Levensgevaarlijk’, vond hij. Zonder omhaal brak hij de draad van de thermostaat, en zaagde de gaspijp door, die hij afdopte.

De volgende dag kregen we bezoek van de loodgieter van de woningcorporatie. Mopperend beschuldigde hij ons ervan de SOS-monteur verkeerd te hebben ingelicht: de geiser had nog gerepareerd kunnen worden. Maar hij verving hem toch door een ander oudje. Hij mat opnieuw de gasdruk, inclusief de leiding naar de kachel. Wat bleek nu? De kachel lekte pas goed. Dat we dit niet roken was omdat het gas de schoorsteen werd ingezogen. Hij ontkoppelde de kachel. Wij mochten een formulier ondertekenen dat ons aansprakelijk stelde als we de kachel weer in gebruik namen, en er iets gebeurde. Over twee weken zou de loodgieter komen kijken naar de vervanging.

Salomon Bølgepap (januari 2014)


  ProSa  /  Teksten