#currigated (Facebook stinkt)


  link () (de; m; meervoud: links)
1 schakel, verbinding
2 (computer) mogelijkheid om met één keer klikken naar een andere locatie (op een cd-rom, op internet) te gaan

Het belang van correct woordgebruik bij een ‘link’ waarin met een ‘hashtag'(#) wordt gewerkt.

Een woord ‘cum hashtag’ is een schakel die, indien men deze aanklikt, zoekt naar andere ‘posts’ (berichten) die inhoudelijk aansluiten bij het geplaatste bericht. Bij verkeerde spelling van het woord krijgt men als uitkomst berichten die niet aansluiten bij het eigen bericht. Neem het bijvoeglijk naamwoord ‘corrugated’ (gegolfd), zoals in gegolfd karton, (in het Deens ‘bølgepap’, – een lief woord). Zoek je op ‘corrugated’ op Facebook, dan krijg je DUIZENDEN ‘posts’ met (reclame)filmpjes, foto’s, teksten en uitleg over hoe gegolfd karton gemaakt wordt en door welk bedrijf. ‘Corrugated’ hoort (correct) bij gegolfd karton. En bij gegolfd metaal. Ook dat klopt. (Zelf heb ik in Australië een aantal maanden over ‘corrugated’ (geribbelde) wegen gejakkerd met een 37 jaar oude ‘short-wheelbase’ 4WD Toyota. (Ook hier het correcte gebruik van het woord ‘corrugated’.) Dat was de tijd wel. In het jaar 1999.)

Wanneer je in plaats van ‘corrugated’ (goed), bijvoorbeeld (verkeerd) ‘currigated’ zou schrijven, dan krijg je vooral ‘posts’ van één persoon, maar het kunnen ook meerdere personen zijn, die het woord verkeerd schreven. Ik vond verschillende malversaties van het woord ‘corrugated’, te weten: ‘corrogated’, ‘corrigated’, and ‘last but not least’ ‘currigated’. Er zijn tot nu toe maar drie personen die ‘currigated’ gebruikten. Twee personen gebruikten het één keer. Nummer drie, een kunstenaar, verzilvert het nieuwe begrip vijf keer. Diens vijf ‘posts’ werden allemaal één keer gedeeld, (door drie personen). Bij het zoeken op ‘currigated’ worden ook die gedeelde ‘posts’ getoond. Ook deze ‘post’ van mij wordt na plaatsing als het goed is toegevoegd aan de categorie #currigated (op Facebook). Bij een kunstwerk als van bedoelde maker staan ook ‘cum hashtag’: ‘rubberband’, ‘cardboard’, en ‘halfframed’. De vraag is of de aanduidingen ertoe doen. Ze kunnen verwijzen naar hoe materialen gemaakt zijn, en/of gebruikt worden, maar doen dat in veel gevallen niet. Na een klik op ‘rubberband’ wordt je meteen geconfronteerd met de ontegenzeglijk flauwe wijsheid meme ‘Karma is like a rubberband’. Daarna volgen reclames voor elastieken bandjes afgewisseld met een stoet aan onzinnige video’s van mensen wier leven tot een halt kwam en die nooit een ziel kregen. Dat het hele ‘hashtag’-gedoe totaal zot is wordt op hilarische wijze geïllustreerd in de Youtube video “#Hashtag” with Jimmy Fallon & Justin Timberlake (Late Night with Jimmy Fallon).

Wat is dan het nut van de ‘hashtag’? Wel, dit: wie een ‘cum hashtag’-woord verkeerd spelt, doet dat in bepaalde gevallen (dat van een kunstenaar) het beste bewust, en zorgt er daarbij voor dat het nieuwe woord zo fout geschreven is als maar kan (fout in de betekenis van uniek) (en dus door geen ander ooit gebruikt zal worden). Dan krijg je namelijk een categorie met alleen jouw ‘posts’. Dat kan nuttig zijn. Stel, ik maak kunstwerken die voor een deel vervaardigd zijn met gegolfd karton. Dan wil ik dat al deze werken bij elkaar getoond worden op het moment dat iemand de term ‘#currigated’ in mijn post aanklikt. Ik wil niet dat de nieuwsgierige bezoeker van mijn ‘post’, gewijd aan mijn laatste kunstwerk (en alle andere eerdere berichten met mijn werken gemaakt met karton), terecht komt in een wirwar van films en foto’s en teksten die uitleggen hoe karton gemaakt wordt (onder de term ‘corrugated’). Dat de werkjes die ik in mijn berichtjes toon van karton zijn zal duidelijk zijn, maar niet van belang daarbij is hoe dat karton gefabriceerd wordt in en door golfkartonfabrieken die er als doorgedraaide-aan-de-lopende-band-machines reclame voor maken op Facebook.

Bij een (kunst)werk dat tentoongesteld wordt, hoort mijns inziens altijd de datum te staan waarop het gemaakt is en als ‘af’ beschouwd wordt. Vaak wordt daarbij tussen haakjes vermeld welke materialen gebruikt zijn bij het tot stand komen ervan (maar dan wel zonder ‘hashtag’, in godsnaam).

Verwijzingen die beter gebruikt zouden kunnen worden in het genoemde geval (de kunstwerken met toevoeging #currigated), zijn die welke iets te maken hebben met het begrip kunst. In dit geval zouden dat #abstractart (432.000 ‘posts’), #minimalisticart (1.900 ‘posts’), #kunst (179.000 ‘posts’), #art (7.500.000 ‘posts’) kunnen zijn. Maar ook deze verwijzingen voegen bij nader onderzoek (afgezien van de vele ‘posts’ die de ‘hashtags’ genereren) weinig toe aan bedoelde werken. Ze leiden juist bij het kunstwerk vandaan. Men komt terecht in een poel van berichten van aandachtsjunks, mensen die hun spirituele leegte neurotisch aan de man proberen te brengen met narcistische tamtam en aanmatigende poeha. De meeste ‘hashtag’verwijzingen leiden niet tot uitleg van het ‘getagde’ kunstwerk.

Als in een kunstwerk een (vergankelijk) elastiek gebruikt wordt, naast (al even bederfelijk) karton, is het niet zinnig om aan de ‘post’ met het kunstwerk het begrip #elastiek of #karton toe te voegen. Dat is zó níét interessant. Het zijn (als ‘hashtag’) nodeloze toevoegingen. ‘Tags’ die er wel toe zouden kunnen doen, zijn bijvoorbeeld: #vergankelijkheidvanelastiek; #impermanenceofelastic (‘impermanence of elastic’); #apprehensibledecayofelastic (‘apprehesible decay of elastic’), en #depreciationformula (‘depreciation formula’: de afschrijving op het kunstwerk is gelijk aan de ervoor betaalde prijs gedeeld door de houdbaarheidsduur van de gebruikte materialen). Ach, de kunst van tegenwoordig! (#dekunstvantegenwoordig [Facebook reageert hierop met: Niets gevonden. Controleer de spelling of zoek naar een andere hashtag]). Ik moet hier vooral weer denken aan bovengenoemde video van Jimmy Fallon & Justin Timberlake.

Ik verbaas me in het algemeen over al die stupide alsook bête, zeg maar stompzinnige ‘hashtag’-notaties, ze voeren weg van de werken, en dat zou niet de bedoeling mogen zijn.

Was getekend, Pete (7 oktober 2021)

PS. Ook de zoekterm #aandachtsjunk / #attentionjunkie bestaat. Klik er niet op / ga er niet heen, als je nog een leven te leven hebt.

PPS. En wat dacht u van #bølgepap, golfkarton op z’n Deens! Maar laat je niet in verleiding brengen!

PPPS. De betere ‘hashtag’verwijzingen voor een kunstenaar die met vergankelijke materialen werkt zoals karton, zijn #kartoninkunst, #beeldeninkarton, #kunstuitafval (credit Saskia Pfaelzer). Maar de beste ‘hashtag’verwijzing is toch die waarin de eigen naam wordt verzilverd: #eigennaam met daaraan toegevoegd een kunstcategorie: dus bij werken met of van karton: #eigennaamwerkenvankarton; bij werken van klei: #eigennaamwerkenvanklei, en ga zo maar door. Laatste advies: gebruik zo weinig mogelijk ‘hashtag’verwijzingen, want die blijken meestal ineffectief en van het werk weg te leiden. Je moet jezelf als kunstenaar niet te grabbel gooien met verkeerde ‘hashtag’verwijzingen, waardoor je ‘post’ in een categorie verdrinkt met duizenden en nog eens duizenden zinloze berichten door idioten op Facebook geplant, mensen, daar komt het op neer, die zich met zichzelf en hun leven geen raad weten.

Ik zie dat er ook kunstenaars zijn die zichzelf en hun werken etaleren op Facebook zonder daarbij ooit een ‘hashtag’verwijzing te gebruiken. Die hebben het begrepen. En dan zijn er nog mensen, waaronder ook kunstenaars, die helemaal geen gebruik maken van Facebook. Die hebben het nog beter begrepen. Facebook stinkt!

Onder voorbehoud van verschrijvingen, typefouten, en dies meer – info@tabugalerie.nl


Deadend art (→ Deadend art)

Aannemelijk verval van elastiek (16 August 2021)]