Advertising shits in your head / Een toekomst zonder reclame, kan dat? (28 sept. 2020)

  terug


Rebellen tegen reclame
Ook zo moe van de corona-inhakers van reclamemakers? Overal reclame: we zijn het doodnormaal gaan vinden. Een voorhoede van activisten, burgemeesters en juristen strijdt steeds zichtbaarder tegen alomtegenwoordige reclame. Kunnen we niet zonder? – VPRO Tegenlicht: ‘Rebellen tegen reclame’

Machteloos?
We lijken machteloos tegen de invasie van reclameboodschappen, maar er is toenemend verzet. De eerste ‘reclameloze steden’ komen op. In Grenoble is burgemeester Éric Piolle van de partij Europe Ecology verkozen met een bijzondere verkiezingsbelofte: hij wilde alle straatreclames verbannen uit de stad. Wethouder Lucille Lheureux kreeg als taak om dit ambitieuze plan uit te voeren – en dat ging niet zonder slag of stoot. Hoe maak je een stad reclamevrij? En kan de stad deze inkomsten wel missen? Piolle: “We zijn niet gedwongen om te leven in een omgeving met billboards. Reclame is zo alom aanwezig, dat we zijn gaan denken dat het normaal is. Voor onze burgers was het een totale verrassing dat de politiek de macht heeft om ‘nee’ te zeggen. Je kunt de wereld veranderen, dat is een sterke boodschap.” – emerce.nl

Robert Johnson versus de reclameboys
Binnenkort doet de Franse rechtbank uitspraak in een aanklacht die het metrobedrijf RATP heeft ingediend tegen een groep anti-reclame activisten. Zij hebben de strijd aangebonden met de billboards in de metrogangen en luisteren naar de naam Robert Johnson. Een nieuw fenomeen in een lange traditie van anti-reclame activisten. – globalinfo.nl

globalinfo.nl – antipub.jpg

‘We zien 5.000 commerciële boodschappen per dag!’ #Tegenlicht
Een gemiddelde Nederlander ziet meer dan 5.000 commerciële boodschappen per dag. Maar met de opmars van billboards, banners, pop-ups en online commercials groeit ook de afkeer, het bewustzijn en de tegenbeweging. Een wereldwijde voorhoede van activisten, politici, wetenschappers en juristen vecht tegen de overvloed aan reclameboodschappen. Tegenlicht volgt enkele van deze pioniers in hun strijd tegen reclame. Een toekomst zonder reclame, kan dat? En hoe zou die er dan uit kunnen zien? – (nieuws.social/strategie_nieuws/5-000-commerciele-boodschappen-per-dag-rebellen-tegen-reclame-tegenlicht/)

Een wereld zonder reclame? Als het aan deze mensen ligt, kan het
‘billboards zijn de schoorstenen van de geest; tijd om af te rekenen met die geestvervuilende infrastructuur.’ (Ramsi Woodcock – vpro-tegenlicht)

‘Subvertisers International’ Anti-Advertising Movement goes Global, March 2017 A global network of anti-advertising activists, PublicAdCampaign, Brandalism, NoADDay, and like minded friends, have come together to form a transnational partnership called the Subvertisers International. This umbrella organisation released a call for action between March 22nd and March 25th 2017 for a global anti-advertising movement in all its forms. All towns and cities are now overwhelmed with commercial advertising, it’s ugly, it invades our personal space and it is there to influence our behaviours. Whether that be what we should be eating, what we should be wearing and even what our bikini bod should be looking like!! Corporate advertising infiltrates and influences our minds at every opportunity and during this week the consumer took their space back!

London #SubvertTheCity

The Subvertisers’ International is an international movement of individuals and organisations concerned with how advertising affects society. We are local and national groups of activists, artists and collectives, NGOs and not-for-profits, teachers and parents, scientists and doctors, public and private citizens. We are all concerned with how commercial media is shaping our lives, and determined that the time to act is now. – (graffitistreet.com)


  terug