Cancel Culture

 terug


Mechteld Jungerius en Rachel Morón achter het behang plakken (16-12-2020 - 25-4-2021) Mechteld Jungerius en Rachel Morón achter het behang plakken (16-12-2020 – 25-4-2021)

Medialogica over hoe een kunstwerk na een fel online protest van een skatebaan wordt verwijderd. Cancel culture, of een zelfreinigend vermogen van de kunsten? (vpro.nl/argos/media/kijk/afleveringen/medialogica/2020/aflevering-8.html)

Het is in de media aangehaald als het Nederlandse voorbeeld van cancel culture: het verwijderen van het kunstwerk Destroy My Face van Erik Kessels. In september dit jaar (2020) presenteert de fototentoonstelling BredaPhoto het werk op een skatebaan van Pier15. Daarop zijn foto’s geplakt van ‘vrouwengezichten’ die plastische chirurgie ondergingen. Het gaat hier niet om echte gezichten, maar om artificiële afbeeldingen die op basis van een algoritme tot stand zijn gekomen. Skaters zouden de gezichten langzaam maar zeker kapotrijden. Volgens Kessels is het kunstwerk een aanklacht tegen het schoonheidsideaal dat ons via sociale media wordt opgedrongen.
Volgens critici is het een zeer vrouwonvriendelijk werk. Onder de naam We Are Not A Playground beginnen de tegenstanders een petitie. De sneeuwbal die online begint te rollen veroorzaakt een lawine van reacties waar niemand meer controle over heeft. Binnen no time ondertekenen duizenden mensen uit onder meer de kunstwereld de petitie. Ook binnen de vrouwelijke skatewereld wordt er via sociale media met afgrijzen gereageerd. Kessels en het skatepark worden voor vrouwenhaters uitgemaakt. Als de sponsoren van Pier15 zich dreigen terug te trekken, wordt het kunstwerk verwijderd, nog voordat er een echt gesprek heeft plaatsgevonden.
Hoe kan een online protest ertoe leiden dat het kunstwerk van Erik Kessels binnen een week wordt verwijderd? Wat betekent het voorval voor het publieke debat over de kunsten? Wat beweegt de actievoerders? En is hier nu sprake van cancel culture?

Anneloor van Heemstra en Maud van de Reijt


‘Destroy My Face’- Erik Kessels – CLOSED
“Destroy My Face” consists of 60 portraits composed of 800 portraits of men and women selected on the internet, all of which have somehow transformed their faces by means of plastic surgery and/or fillers. The 60 composed portraits are the result of an algorithm and do not represent existing persons, they are printed on sticker folie 4m x 4m.
Dutch artist Erik Kessels will showcase these archetypical faces in a grid, to be seen in a very unusual spot, where visitors can interact and interfere with these faces. As easy as they were once made beautiful, as easy they are now destroyed.
Skatepark Pier15 will be completely dedicated to the installation ‘Destroy my Face’ during Breda Photo. The images of plastic surgery faces in the installation will be slowly destroyed by the skateboarders that ride on them.
(bredaphoto.nl – Fleur van Muiswinkel)


“Destroy My Face”
The monstrosity has been carefully titled „Destroy My Face“. It displays a whole skatepark plastered with giant images of women’s faces that have been altered through plastic surgery, which is meant to be skated on during the exhibition – until those faces are completely destroyed.
(girlsareawesome.com – Rebbie Elise)


J.K. Rowling vraagt met 149 anderen om einde ‘cancel-cultuur’: ‘Debat onmogelijk’ (Wim Kopinga – redacteur Online, NOS 08-07-2020)

A Letter on Justice and Open Debate. (Harpers Magazine, July 7, 2020)

Cancelcultuur is als een middeleeuwse meute, vindt ‘Mr. Bean’ (Metro . Films & series . 6 jan 2021 / 20:05 uur)

Cancel culture: verhindert uitsluiting van afwijkende meningen het debat?
Cancel culture rukt op: georganiseerde acties op sociale media om afwijkende meningen te smoren in een sfeer van verwijten, klikken bij werkgevers en oproepen tot boycot. Hoe effectief is uitsluitcultuur? Het fenomeen ontleed.
(Haro Kraak, 1 september 2020, 18:39, Volkskrant)


My favourite destroyed face – Jocelyn Wildenstein – This is not a wax-statue

My favourite destroyed face Jocelyn Wildenstein – Wiki, New York Post

 terug